FANDOM

Massemorderen som kom inn fra ingenting
Massemorderen som kom inn fra ingenting
Author(s) Regi Theodor Enerstvedt
Published 2012
Publisher Marxist Forlag
Country Norway
Pages 349
ISBN 9788293252009

Massemorderen som kom inn fra ingenting is a book by Regi Theodor Enerstvedt, published by Marxist Forlag, Oslo, in 2012.

SynopsisEdit

Denne boka om Anders Behring Breivik skiller seg fra andre bøker om 22. juli-terroren. Sosiologen, statsviteren og filosofen Regi Th. Enerstvedt analyserer massemorderens manifest/konsept, hva Breivik faktisk står for, hva han er imot, hans økonomiske og politiske syn, og vurderer ham i en norsk og internasjonal historisk sammenheng. Forfatteren behandler forhold som påtalemyndigheten og mediekommentatorer flest har unngått.

Fikk Anders Behring Breivik sin politiske oppvekst gjennom nettet, som flere eksperter hevder, eller var det i Fremskrittspartiets Ungdom/Fremskrittspartiet? Var hans medlemskap i Frimurerlosjen uten betydning? Har Breivik sammenfallende synspunkter med markedsliberalisters og konservatives røster i norsk offentlighet? Er han nazist eller fascist? Eller en ekstrem kristen fanatiker? Ble han drevet av ondskap? Hvorfor angrep han AUF og statsapparatet, og ikke muslimer? Hvilke politiske krefter i norsk historie er knyttet til bruk av vold? Kan massemorderens handlinger forklares og forstås?