FANDOM

Det vi kan stå for
Det vi kan sta for
Covers of the hardcover and softcover editions by Aschehoug.
Author(s) Geir Lippestad
Published 2013
Publisher Aschehoug
Country Norway
Pages 191
ISBN 9788203293948

Det vi kan stå for is a book by Geir Lippestad, published by Aschehoug, Oslo in 2013. A Swedish translation was published by Modernista, Stockholm in 2013 and Pocketförlaget, Stockholm in 2014 under the title Det vi kan stå för: Anders Behring Breiviks advokat om rättegången, pressen, sitt arbete och sina värderingar and a German translation by Herder, Freiburg im Breisgau in 2015 under the title Ich verteidigte Anders Breivik: Warum? Meine schwierigste Strafverteidigung

SynopsisEdit

Ikke mange hadde hørt om Geir Lippestad før han 23. juli 2011 påtok seg å være forsvarer for norgeshistoriens verste massemorder. Innledningsvis ble den ukjente advokaten møtt med mistenksomhet - ja, hat og raseri. Hva slags menneske var det som tilsynelatende uten betenkeligheter kunne si ja til et slikt oppdrag? Selv advokatkolleger rynket brynene. Hvilken kompetanse hadde han nå egentlig?

I denne boken reflekterer Geir Lippestad over verdiene som har styrt forsvarergjerningen og hans øvrige livsvalg. I bunnen ligger en urokkelig tro på menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet. Disse prinsippene er ufravikelige; rettsstaten må omfatte alle, uten unntak - selv de som vil den til livs.

Lippestad forteller åpent om hvordan hans menneskesyn ble formet gjennom skjellsettende opplevelser i ungdommen, og senere gjennom omsorgen for åtte barn, hvorav to er funksjonshemmet - det ene i perioder livstruende.

Før og under 22. juli-rettssaken ble både det norske samfunnet og sakens aktører stilt på store etiske og moralske prøver. For Lippestad og forsvarerteamet hans var forholdet til klienten ekstra utfordrende, til tider uforutsigbart. Samtidig måtte de håndtere et enormt mediepress fra inn- og utland. Lippestad valgte å møte både journalister og andre interesserte med det han kaller "verdibasert kommunikasjon". Det var et grep som falt helt naturlig, og som han drøfter utførlig i boken. Et mål på hvor vellykket det var, kan være at Geir Lippestad ved siste årsskifte ble stemt fram som "Årets navn" i flere av våre riksaviser.

EditionsEdit